baran-estate

baran-estate

baran-estate
baran-estate

baran-estate

baran-estate

نقشه های استراتژیک شناختی فازی در اندازه گیری عملکرد فرآیند کسب و کار

ترجمه مقاله با عنوان نقشه های استراتژیک شناختی فازی در اندازه گیری عملکرد فرآیند کسب و کار در 30 صفحه با فرمت ورد قابل ویرایش به همراه فایل اصلی با زبان انگلیسی این مقاله کاربرد نقشه های شناختی فازی (FCMs) در نقشه های استراتژی (SMS) را به دقت شرح میدهد محدودیت¬های این امتیازات متعادل¬شده (BSCs) و SM ها (نقشه¬های استراتژی) اولین بار است که مورد بحث
دسته بندی مدیریت
بازدید ها 399
فرمت فایل docx
حجم فایل 6132 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 30
نقشه های استراتژیک شناختی فازی در اندازه گیری عملکرد فرآیند کسب و کار

فروشنده فایل

کد کاربری 1146
کاربر

سازمان ها در یک محیط در حال تغییر فعالیت می­کنند. رقابت در بازار مستلزم این است که مدیریت، به طور مداوم اهداف کسب و کار خود را تطبیق دهد و در برنامه های استراتژیک تجدید نظر کند. سیستم های اندازه گیری عملکرد سازمانی پیوند بین اهداف استراتژیک و عملیات روزانه را فراهم می­کند. دیگر صرفا مبتنی بر سیستم های اندازه گیری عملکرد مالی سنتی نمی توان انتظارات مدیریت را تامین کرد. مدیران دهه گذشته و پژوهشگران دانشگاهی در حال تمرکز بر مدل ها، روش­ها و ابزاری هستند که سیستم های اندازه گیری عملکرد یکپارچه (PMSs) ارائه نمایند که سازمان را از دو جنبه مالی و غیر مالی مورد آنالیز قرار دهد. بارزترین نمونه از این نوع از PMSs، کارت امتیاز­دهی متوازن (BSC) (کاپلان و نورتون، 2004) است. این از چهار دیدگاه، دیدگاه مالی، دیدگاه مشتری، فرایند داخلی و یادگیری و نوآوری تشکیل شده است. معمولا 20 تا 25 شاخص های کلیدی عملکرد به هر یک از دیدگاه­ها اختصاص داده است.

هدف از این BSC پیوند اهداف کسب و کار با اهداف عملیاتی به صورتی متعادل است. اولین نسخه از BSC که نسل اول BSC نیز نامیده می شود، بسیاری از محدودیت ها را دارد: به عنوان مثال شامل یک مکانیسم علت و معلول یک طرفه بیش از حد ساده، نادیده­گرفتن مفهوم علت و معلولی روابط در زمان؛ و ارائه سطح بالایی از ابهام در ارتباط اهداف استراتژیک و عملیاتی است.

تحول بزرگ برای BSC معرفی نقشه های استراتژی (SMS) (اکلس و پی­بورن، 1992) بود. SM ها روی روابط علی و معلولی حتی در میان اقدامات دیدگاه های مختلف و اهداف، و هم ترازی دارایی های نامشهود تمرکز می­کنند. نقشه های استراتژی (SMS) نشان دهنده روابط بصری بین مولفه های کلیدی استراتژی سازمانی است (اکلس و پی­بورن ، 1992). ما استدلال می­کنیم که SM ها استراتژی را در یک تصویر توصیف می­کنند؛ آنها ابزاری قدرتمند هستند نشان می­دهند که چگونه ارزش از طریق روابط علی و معلولی ایجاد می­شود. کاپلان و نورتون ادعا می کنند که آنها '' حلقه گم شده بین تدوین استراتژی و اجرای استراتژی '' ایجاد کرده­اند (کاپلان و نورتون، 2004).

نقشه های استراتژی به ویژه مفید هستند برای:

  • ترویج درک و وضوح استراتژی.
  • تعامل تشویق بیشتر و تعهد به استراتژی.
  • اطمینان از تنظیم منابع.
  • شناسایی شکاف و یا نقاط کور.
  • استفاده موثر و کارآمد از منابع.
  • هماهنگی پاداش با استراتژی - به ویژه در زمینه­های نرم و جاییی که در آن اهداف طول دوره کمتر از 12 ماه دارند.

یک نقشه استراتژی توضیح می دهد چگونه یک سازمان ارزش با اتصال اهداف استراتژیک در روابط علی و معلولی صریح را سبب می­شود. آنها یک تصویر کلی بسیار عالی از استراتژی و توسط اهداف قابل اندازه گیری و طرح های پشتیبانی شده را ارائه می­دهند.

نقشه های استراتژی سازمان را قادر می­سازند به (لاوسون و دسروچز، 2007):

  • توصیف استراتژی در یک عکس.
  • مشخصات استراتژی ها و ارتباط آنها با کارکنان.
  • شناسایی فرآیندهای کلیدی داخلی در جهت موفقیت.
  • تراز سرمایه گذاری در مردم، تکنولوژی و سازمان، سرمایه برای حداکثر تاثیر.
  • افشای شکاف در استراتژی به طوری که اقدامات اصلاحی اولیه بتواند انجام شود.
  • شناسایی صریح گزاره­های ارزش مشتری.
  • نقشه فرایندهای داخلی حیاتی برای ایجاد و ارائه. گزاره ارزش.
  • تراز منابع انسانی، فناوری اطلاعات و فرهنگ سازمان با فرآیندهای داخلی.

نقشه های استراتژی را می توان برای توسعه و بررسی استراتژی در سطح سازمان، دپارتمان و حتی پروژه مورد استفاده قرار داد.

نقشه استراتژی (کاپلان و نورتن، 2000، 2004، 2008) تکامل یافته­ای از مدل چهار دیدگاه کارت امتیازدهی متوازن، اضافه کردن یک بعد بصری که باعث بهبود وضوح و تمرکز است.

پنج اصول اصلی از نقشه های استراتژی وجود دارند:

  • استراتژی تعادل نیروهای متضاد
  • استراتژی که براساس یک گزاره ارزش مشتری متفاوت است.
  • ارزش ایجاد شده از طریق فرآیندهای کسب و کار داخلی.
  • استراتژی شامل استفاده از مکمل به طور همزمان.
  • همراستایی استراتژیک، ارزش دارایی های نامشهود را تعیین می­کند.

نقشه های استراتژی در بسیاری از چارچوب های به عنوان بخشی از ارائه­های استراتژی و مدیریت تغییر آنها استفاده می­شود یک مثال از یک نقشه استراتژی را می توان در تصویر زیر دید.

کارت امتیازی متوازن (کاپلان و نورتن، 2000، 2004، 2008) یک سیستم مدیریت عملکردی است که سازمان را قادر می سازد به پیاده­سازی یک چشم انداز کسب و کار و استراتژی.

2. نقایصی از نقشه استراتژی

اگر چه مزایای مربوط به طراحی و استفاده از نقشه های استراتژی وجود دارند، تعدادی از نویسندگان نواقصی را برجسته کرده اند. (برای مثال، آهن، 2001؛ بوتندیجک، 2008؛ نورکلیت، 2000).

2.1- حلقه­ های بازخورد

توسعه نقشه های استراتژی می تواند به عنوان یک تمرین بیش از حد دروننگر مورد انتقاد قرار گیرد. همچنین، روابط علت و معلولی به تصویر می کشد یک رویکرد خطی یک طرفه، اغلب شروع با چشم انداز، آموزش و رشد، و در نتایج مالی به اوج خود می­رسد به جای به تصویر می کشیدن غیر خطی، دو ارتباط. با این حال از دیدگاه کارت امتیازی متوازن مستقل نیستند، باید این نقشه ها حلقه­های بازخورد را شامل شوند (فرانکو و بورن، 2005).

2.2- نیاز به فازی بودن در روابط علت و معلولی

پیش بینی­ها در مورد شرایط آینده بازار و ارزش هایی که اهداف و مقاصد کسب و کار می توانند برسند، همیشه شامل مسئله عدم قطعیت است. همچنین ارزش­های نفوذی روابط علت و معلولی در نقشه­های استراتژی های خود شامل موضوع ابهام و فازی بودن به عنوان بیش از یک علت گره را می تواند به گره همان اثر با سطوح مختلفی از نفوذ مرتبط باشد. بنابراین نیاز به وجود یک نظریه است که این فازی بودن در رابطه علت ومعلولی را در خود جای دهد.